بررسی مزیت فرآیند ریخته گری قطعات چدنی

ریخته گری چدنی

در این مطلب بر آن هستیم تا به بررسی مزیت فرآیند ریخته گری قطعات چدنی بپردازیم. با ما همراه باشید. همچنین پیشتر به بررسی مهمترین فاکتورهای ریخته گری برنج پرداختیم که می توانید با مراجعه به مطلب قبلی، این مقاله را بخوانید.

مزیت های فرآیند ریخته گری قطعات چدنی چیست

قطعات چدنی آلیاژ کربن آهن می باشد که معمولا بین 2.4 و 4% درصد کربن را دارا می باشد. کمترین میزان کربن موجود 1.8% بوده و سیلیکون، منگنز، سولفور و فسفر در مقدارهای متنوع در چدن موجود می باشند. به دلیل میزان کربن بالایی که دارد، چدن نقطه ی ذوب داشته و نسبت به فولاد قابلیت ریخته گری عالی تری دارد. انعطاف پذیری آن کم بوده و امکان نورد کردن یا چکش کاری را ندارد. تغییرات در ویژگی ها می تواند از طریق تغییر میزان کربن نسبت به سیلیکون با آلیاژ شدن و با روند گرمایشی، حاصل شود.

فرآیند ریخته گری شامل تبدیل نقطه ذوب فلز به فرم یا شکل پیش از مهندسی شده می باشد و بهترین روش فرآیند شکل دهی فلز است. چراکه دارای مزیت های بی شماری است که قابلیت فرم دهی قطعات ساده ی اساسی و پیچیده را فراهم می سازد. این کار را نمی توان با هیچ روش دیگری به دست آورد. علاوه بر این، پیشرفت علم و تکنولوژی این امکان را به وجود آورده تا قطعات چذنی که تقریبا فرم دهی آنها با روش های دیگر امکان پذیر نمی باشد، شکل داده شوند.

مزیت های ریخته گری

از بزرگترین مزیت های ریخته گری که تولیدکنندگان را ترغیب کرده تا از آن استفاده کنند، طرح های انعطاف پذیر شگرفی را ارائه می دهد. هر شیئی که از 5 گرم تا 200 تُن باشد، در هر شکل و اندازه ای را می توان ریخته گری کرد.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
2 فاکتور مهم ریخته گری قطعات چدنی

ریخته گری متد منعطفی است که این امکان را می دهد تا از تکنیک های طرح های پیچیده که در متدهای تولیدی دیگر نمی توان به کار برد، استفاده کرد.

ریخته گری قطعات چدنی

همچنین، ریخته گری این امکان را می دهد تا محصول نهایی سریعا تغییر پیدا کند که فرآیند تولیدی بسیار ساده و به دور از پیچیدگی دارد. ریخته گری بدون شک ساده ترین و پر طرفدارترین روش فرم دهی فلز و چدن می باشد. علاوه بر این، خصوصیات چدن تنها به فرآیند و عملیات ریخته گری نیاز داشته چراکه بعضا نمی توان آن را دوباره تغییر شکل داد. بسیاری از تولید کنندگان قطعات چدنی، ریخته گری را با فرآیندهای دیگر ترکیب کرده که برای پروژه های معین دیگری بسیار مناسب می باشد.

امیدواریم از مطلبی که در خصوص مزیت و فرآیند ریخته گری قطعات چدنی برای شما نوشتیم، راضی بوده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

خانه تماسارتباط با ما